Skip to content

Review Vechtdal Blues & Rock 2012

Door Cigarbox Henri

Dalfsen- De laatste zaterdag van de maand november is zoals velen weten de dag voor het Vechtdal Blues & Rock Festival in Dalfsen, dat dit keer al zijn 3e editie mocht beleven.

Als om 19:00 uur de zaal open gaat, komen drommen de eerste bezoekers binnen, die niets willen missen van de bands en ook zeker niet van het concert van John Hill, dat niet op de posters stond aangekondigd,maar die als special guest later aan de line-up is toegevoegd. Dit kwam omdat John Hill de winnaar is geworden van de bandcompetitie Wraak van Vechtdal, die afgelopen voorjaar en zomer plaats vond.

Een van de prijzen die de bands konden winnen was een optreden van een half uur op het Vechtdal Blues & Rock festival.

John Hill opende om 19:15u met een superstrakke set van een half uur die veel bijval oogstte van de bezoekers. De band speelde een aantal heerlijke nummers in de stijl van the Beatles en Bob Dylan, die het publiek deden smullen.

De zaal en het podium waren uiteraard weer speciaal omgetoverd in Amerikaanse stijl met een aantal houten ‘Roadhouses’ voor o.a. snackcorner en muntverkoop, stonden op strategiesche plaatsen in de zaal.

Verder stonden er een paar mooie glimmende Harley Davidson motoren op prominente plaatsen en een paar zeker zo mooi gepoetste Amerikaanse oldtimers met een immens grote, antieke benzinepomp erbij, wat het geheel mooi kompleet maakte. Naast het ‘Roadhouse’ waarin o.a. T-shirts, die overigens gretig aftrek vonden, werden verkocht, was een Dalfser Beale street plein ingericht, met bakjes en lantarenpalen waar aan straatnaamborden, zoals ook op de echte Beale street (de blues straat van Memphis, waarin vele blues straat muzikanten hun kunsten laten zien en o.a. de beroemde Sun studio te vinden is) waren bevestigd.

Het speciale ‘Roadhouse food ’ zoals American Hamburger en Roadhouse Ham, plus de diverse ‘Booze & Beverage’, vonden weer gretig aftrek bij de vele bezoekers.

Hoewel het festival niet helemaal was uitverkocht, was de zaal meer dan goed gevuld, met publiek dat uit heel Nederland vandaan kwam en velen waren ook al op de vorige 2 edities geweest.

De tweede band die zijn opwachting maakte was Kubus & the Kingpins. Een heerlijke band die gelukkig bassist Wim Honing na een langdurig ziekbed weer in hun midden hadden. Want met iemand anders als Wim op de bas, is de sound van de band toch net weer anders. Hun mix van heerlijke rauwe bluesrock in de sfeer van bluesrockers als o.a. ZZ Top, werd door het Dalfser publiek zeer gewaardeerd. Vele bezoekers van jong en oud en zo tussen 8 en 88 gingen dan ook kompleet los bij deze band.

Ondertussen werden er live-opnames van deze avond gemaakt door het team van het radio programma Blues and More van (internet)radiostation Networkradio, waarin gitarist, Jeroen van Tuijl zijn radiodebuut als DJ maakte.

Al vroeg rammelde de Groningse Canadees Jim Cruppa aan de deuren van de Trefkoele, want ook hij en zijn band hadden er veel zin in en wilden graag het podium van Vechtdal Blues & Rock bestormen. Met zijn schuurpapieren bluesstem en zijn setlist keuze van eigenhandig geschreven en gecomponeerde rythm & blues nummers, wist hij de aandacht van het publiek goed vast te houden. Ook de solo’s van Jasper, die op dit festival helemaal in zijn element was en het heerlijke steady, rockin’ rythm van de onverstoorbare ritmesectie, maakte dat hun speeltijd veel te snel voorbij ging.

Klapstuk van de avond waren The Juke Joints. Zij toverden de Trefkoele om tot een kolkende massa van een dansende menigte. Zonder Sonny Boy op de bluesharp, die door een hernia geveld is, doch wel met de zeer waardige vervanger; Bas Kleine, die normaal met zijn Harmaniacs al heel hoog aangeschreven staat, maar die opgezweept door de Juke Joints, zowat boven zichzelf uitsteeg. 80 minuten lang, onvermoeibare bluesrock van deze band die al zowat 30 jaar de roads of blues van juke joint naar juke joint afrijden. Ook zij hadden, net als de andere bands enorm genoten van het publiek en de sfeer op het festival.

De presentatie van het festival lag ook deze editie weer in de vakkundige handen van Gerry Jungen (DJ bij Arrow Classic Rock en blues – en rock kenner. red.), die alle bands weer op zijn geheel onnavolgbare wijze, maar met veel verve aan het publiek voorstelde.

Als afsluiter was er de Rolling Stones coverband Undercover. Deze heren hadden de riffs van Keith en de zang van Mick zeer goed bestudeerd. Tevens had de band zich vanavond tot doel gesteld om de moe gerockte bezoekers nog eens flink onder handen te nemen. Dat de heren daar meer dan bedreven in zijn moge duidelijk zijn, want in een mum van tijd stond de dansvloer weer helemaal vol. Een dwarsdoorsnee van het totale Stones repertoire werd deze avond ten gehore gebracht.

Toen om 01:00 uur het Last call for Alcohol klonk en de organisatoren iedereen bedankt hadden, mocht Undercover nog eenmaal onder luid gejuich terugkomen voor een laatste toegift. Uiteraard werd toen het nummer Honky Tonk woman ten gehore gebracht waarbij alle dames uit het publiek uitgenodigd werden om het podium op te komen. Velen gaven daaraan dan ook gehoor en was het grote podium al snel te klein.

Undercover liet zich de vrouwelijke aandacht dan ook graag ondergaan en wilde nog wel een paar meer nummers spelen, maar de organisatie was onverbiddelijk want de hele avond bestond uit zeer strak geregisseerde ombouw- en speeltijden.

En zo kan men weer zeer tevreden terugkijken op Vechtdal Blues & Rock 2012.

Hoe het festival van 2013 eruit gaat zien is ten tijde van dit schrijven nog niet bekend, want de Trefkoele ondergaat in 2013 een zeer ingrijpende verbouwing. De organisatie blikte in hun dankwoord dan ook terug op het feit dat deze editie een historisch moment is, omdat het de laatste keer is dat het festival gehouden werd in de huidige zaal die geheel gerenoveerd en veranderd gaat worden.

Zeker is al wel dat er ook in 2013 op de laatste zaterdag van november blues en rock, wellicht met een iets aangepast programma door de Trefkoele zal schallen, want de Trefkoele bestaat gelukkig uit meerdere hallen.

Maar voor het zover is, heeft het Sportcafé van de Trefkoele eerst nog de Lentebokblues op zondagmiddag 24 maart vanaf 15:30u in petto.

Ook dit begint een jaarlijkse traditie te worden, die ook altijd goed bezocht wordt door zowel jong als oud. Het evenement is dan ook speciaal gericht op gezinnen met kinderen, want niet alleen voor de ouders, maar zeker ook voor de kinderen zal er dan van alles te doen zijn. De super Chicago bluesformatie Blues on Bootz, zal die middag de blues verzorgen en neem maar aan dat de super entertainer en zanger van deze band, Marijn Ooijmans, het publiek om zijn vinger zal weten te winden.

Cigarbox Henri